Sporten voor vrouwen

Zoals we allemaal weten is sporten goed voor zowel je fysieke als mentale gezondheid. Sporten in de sportschool wordt voornamelijk door mannen gedaan en daarom is door de mannelijke sfeer de drempel voor veel vrouwen hoog om naar een sportschool te gaan. Sporten voor vrouwen is daarom tegenwoordig erg populair. Hierbij wordt vrouwvriendelijke sfeer en persoonlijke aandacht voorop gesteld. Vrouwen kunnen elkaar enorm motiveren en voor veel vrouwen geeft het samen sporten met andere vrouwen een gevoel van samenhorigheid en vrijheid. Daarnaast zijn de oefeningen vaak gefocust op vrouwen waardoor ze hier beter mee overweg kunnen dan oefeningen in een normale sportschool. Het speciaal sporten voor vrouwen heeft veel meer aandacht voor de verschillende behoeftes van vrouwen waardoor het ook makkelijker is om een bepaalde doelstelling te behalen.

Wat sporten doet met je fysieke gezondheid

Veel mensen gaan sporten om af te vallen, om zich fitter te voelen, om meer kracht te krijgen, om conditie te bouwen, of om gewoon lekker te bewegen. Sporten heeft bovendien erg veel positieve gevolgen voor je lichamelijke gezondheid. Het maakt bijvoorbeeld je hart sterker. Hoe vaker je sport, des te sterker je hart wordt met als gevolg een minder groot risico op hartaandoeningen. Naast je hart is sporten ook goed voor je weerstand. Omdat je veel sport zorgt dit ervoor dat je lichaam er beter toe in staat is om je te beschermen tegen bepaalde gevaarlijke bacteriën en virussen. Je hoeft dus minder bang te zijn om tijdens de koude maanden een griep te krijgen. Het laatste voordeel (er zijn er nog veel meer maar deze drie zijn het grootst) is dat je sterkere spieren krijgt door sporten. Als je bijvoorbeeld een baan hebt waarbij je veel zit is het extra belangrijk om te sporten. Omdat je je lichaam op andere manieren gebruikt dan normaal worden je spieren sterken en zal je merken dat je spieren minder stijf zullen voelen en je houding verbetert.

Wat sporten doet met je mentale gezondheid

Misschien is het herkenbaar voor je om je tijdens het sporten uitgeput te voelen en te denken ‘’waar ben ik mee bezig?’’. Maar je zal het voldane gevoel en de energie na het sporten vast ook herkennen. Sporten geeft je namelijk meer energie omdat niet alleen je lichaam maar ook je hersenen aan het werk worden gezet. Hierdoor denk je beter na en wordt je productiever. Daarnaast wordt je ook vrolijker van sporten. Er komt een gek stofje genaamd “endorfine” vrij en dit stofje zorgt ervoor dat jij je vrolijker voelt. En ook hierbij geldt, hoe vaker je sport, des te meer productie van endorfine. Een ander goed gevolg van sporten op je mentale gezondheid is dat je er beter van zal gaan slapen. Je komt sneller in slaap, slaapt dieper en je wordt frisser wakker. Genoeg redenen om lekker met andere vrouwen te gaan sporten dus.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *