online marketing

Als we het hebben over marketing, leggen veel mensen vaak de link naar reclame maken.  Maar marketing is veel meer dan alleen maar reclame maken en slaat op al de activiteiten die worden gedaan om een product of dienst aan de man te brengen. Dit doe je door je klanten te kennen, te begrijpen, aan te bieden wat zij nodig hebben en hen tevreden te stellen. Bij Marketing denk je vanuit de klant en niet vanuit je bedrijf. Bij online marketing gebeurt hetzelfde, maar dan via het internet.

 

Waarom online marketing?

Er zijn verschillende redenen waarom je online marketing kunt inzetten, bijvoorbeeld om de bekendheid van je merk of product te vergroten of deze te verstevigen. Het kan ook zijn om nieuwe klanten aan te trekken, hen vast te houden en te stimuleren terug te komen, zodat ze opnieuw jouw product kopen. Ook kun je online marketing inzetten om een community op te bouwen.

 

Welke soorten online marketing bestaan er?

Om de bovengenoemde doelen te verwezenlijken, bestaan er bepaalde vormen van online marketing die als ze goed op elkaar zijn afgestemd, zorgen voor het beste resultaat:

 

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Hierbij wordt onderzoek gedaan naar de juiste zoekwoorden die klanten gebruiken bij het zoeken naar bepaalde producten of diensten. Door dit keyword strategisch in de tekst van je website of blog te plaatsen, wordt je product of dienst sneller gevonden en levert dit snel resultaat.

 

Zoekmachine adverteren (SEA)

Ook hierbij wordt een woordonderzoek gedaan om de juiste zoektermen te vinden die dan gebruikt worden in de advertenties. Hierbij wordt vooral gekeken naar zoekvolumes, maar ook naar wat het potentieel ervan is commercieel gezien. Je plaats vervolgens tegen betaling een advertentie op basis van je relevante zoekwoord. Er zijn verschillende manieren om te adverteren:

 

Tekstadvertenties

De meest gebruikte vorm en deze tekstadvertenties worden boven- of onderaan de pagina met zoekresultaten getoond.

Displayadvertenties

Hierbij wordt er een banner, (bewegende) beelden of soms korte video’s geplaatst op websites.

Google shopping

Dit wordt door Google Ads en Google Merchant center mogelijk gemaakt. De kosten worden bepaald aan de hand van het aantal kliks. Met jouw productfeed bepaalt Google waar en wanneer de advertentie wordt getoond.

 

Social-mediamarketing

Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn, het zijn stuk voor stuk mediakanalen die je kunnen helpen om de bekendheid van jouw dienst of product te vergroten. Wanneer je regelmatig actief bent, gaan mensen je volgen en kan er een hele community ontstaan. Door daar dan te adverteren, groeit je community en worden potentiële klanten direct doorgestuurd naar een bepaalde dienst of een bepaald product.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *